Barn- och
Fritidsprogrammet

Bygg- och
Anläggningsprogrammet

Ekonomiprogrammet

El- och
Energiprogrammet

Handels- och
Administrationsprogrammet

Hantverksprogrammet

Hotell- och
Turismprogrammet

Humanistiska programmet

Industritekniska programmet

Restaurang- och
Livsmedelsprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet

Vård- och
Omsorgsprogrammet

Hantverksprogrammet - Frisör


-Det är viktigt att rengöra verktygen, berättar Anida Isljami Hv11

Frisör- ett kreativt arbete

- Frisörprogrammet är till för dig som är kreativ och gillar att arbeta med mode och trender. Med varje år på utbildningen så trappar du hela tiden upp kunskapsnivån, säger Nathalie Nyström HV10.

Första året får man träna klippningen på dockor. Man tränar då bland annat på grunderna i färgning och uppsättningar, berättar Fredrika HV10.Andra året handlar om att vidga sina kunskaper inom yrket. Det är då som du lär dig tänka mer självständigt och arbeta mer kreativt för då har du redan kunskaper sedan första året samtidigt som du lär dig nytt hela tiden.

- Istället för att sitta vid skolbänken hela dagarna, så får man vara kreativ och få en jätterolig utbildning. Man jobbar på dockor till en början som en förberedelse inför när man ska ta emot kunder. Utbildningen erbjuder grunderna i klippning, färgning uppsättningar m m, säger Fredrika.
- I årskurs ett har man sin APL veckovis, en vecka på hösten och två veckor på våren. Det är sammanlagt tre veckor.
Även i tvåan och trean har man APL, men då har man en dag i veckan.
Jag tycker att det är väldigt roligt att få känna på arbetslivet även om man går i skolan, fortsätter Fredrika.
- Ett stort plus är att det är en väldigt öppen och social stämning på programmet.
Du kommer dina lärare och kamrater nära under tiden i salongen, säger Nora Ankervik.


Lisa Andersson och Joanna Tornéus HV11 gillar både teoretiska och praktiska i undervisningen på hantverk-frisör.

Det roliga med programmet är allt det praktiska arbetet man får göra. Klippning är ett av de största momenten i utbildningen där man i ettan får träna de olika klippsätten på dockhuvuden med de verkyg man själv förvaltar över som finns i ett hölster på höften. Senare i utbildningen, när man lärt sig klippsätten, så får man börja på modeller så att man får träna på riktig människor och lära sig att konversera med kunden på ett bra sätt. Ett annat roligt moment är att lära sig olika uppsättningstekniker så att man kan bli mer kreativ och duktig på att göra olika uppsättningar till olika evenemang, som till exempel baler och bröllop.
- Så, om du är en social och kreativ person som gillar att arbeta med händerna, då är detta programmet för dig! säger frisöreleverna övertygande.

- Under samtliga tre år har man APL, Arbetsplatsförlagt lärande. I årskurs ett är man ute på APL i tre veckor, en på hösten och två på våren. I årskurs två och tre har du istället APL en dag i veckan hela läsåret.
Jag har haft samma APL plats i både ettan och tvåan. Anledningen till att jag har valt att ha samma APL- plats är att jag trivs väldigt mycket, både arbetsmässigt och med personalen.
Efter ett år på utbildningen fick jag sommarjobb på min APL- salong. Under den sommaren lärde jag mig mycket som jag hade användning av när jag började skolan igen. På den salongen jag är på är det totalt sex frisörer, en gesällelev plus jag. Det är roligt att vara flera frisörer så att man har någon att diskutera med, till exempel hårfärgning, fortsätter Frida.

-Jag tycker att det är väldigt viktigt att man trivs och mår bra på sin APL- plats. Att titta och lyssna på det som händer i salongen och ta till dig så mycket som möjligt. APL är en mycket rolig del av min utbildning! säger Frida Johansson glatt.


Johanna Tornéus och Patricia Nordberg förbereder nästa moment genom att tvätta håret på övningsdockan.

Text: Simon Jonsson mp09
Foto Arkivbild HV


En dag på frisörskolan på Stora Torget åk1

08.00
De första eleverna börjar droppa in på salongen. Bussarna från Vimmerby och Oskarshamn kom mer in tidigt till Västervik. Under tiden skrivs dagens planering upp på whiteboarden.
   
08.20
Teorilektionen idag handlar om olika blandningar för att förstå hur frisörprodukter fungerar. Det ingår en hel del frisörkemi för att förstå hur olika produkter fungerar. Vi experimenterar med olika ämnen för att se skillnad på lösningar, emulsioner och slamningar. (bild 5+13)
   
09.15
Permanentrullning - medan några elever skriver ett missat test som handlar om hårets anatomi.
   
09.45
Fikarast
   
10.05
Demonstration av olika stylingverktyg.
   
10.45
Eget arbete på dockor där alla verktyg testas. Alla får testa att göra olika sorters lockar och stylingar
.
11.30
Lunch på saluhallen.
 
12.30
Nu startar vi återigen efter lunchen, mätta och glada! Vi fortsätter att testa stylingverktyg en stund till.
 
13.15
Förberedelser inför den APL (arbetsplatsförlagt lärande) som kommer att vara vecka 40 för årskurs 1. Livliga diskussioner om vad man bör tänka på och vad man kan hjälpa till med när man kommer till salongen första gången.
 
14.15
Eftermiddagsfika
 
14.35
Plockade ihop APL-mappar med närvarokort och information till handledaren.
   
15.00
Tvättning och föning av en docka.
15.40
Städning och loggboksskrivande. Vi utvärderar dagen och reflekterar över vad vi har lärt oss för bra idag.
 
Tack för en trevlig dag!  
   
   

.