Barn- och
Fritidsprogrammet

Bygg- och
Anläggningsprogrammet

Ekonomiprogrammet

El- och
Energiprogrammet

Handels- och
Administrationsprogrammet

Hantverksprogrammet

Hotell- och
Turismprogrammet

Humanistiska programmet

Industritekniska programmet

Restaurang- och
Livsmedelsprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet

Vård- och
Omsorgsprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet


Att läsa på Samhällsvenetskapsprogrammet känns meningsfullt och ger oss breda kunskaper säger Karl-Johan Holmqvist, Samuel Holm, Johan Nilsson och Filip Englund i SP10B.

Känner du obehag för att börja i ettan? För att återigen bli yngst? Frukta icke!

Så kände vi också på sommarlovet efter nian. När klasslistan kom var det många okända namn och alla hade vi olika bakgrund. Men något som skulle visa sig vara gemensamt var att vi alla hade intresse för människan och samhället. Vi går nu i en klass med kompisar som har gemensamma intressen och mål. Här hittar du garanterat vänner som delar liknande åsikter och värderingar som du.

Efter att ha börjat på samhällsprogrammet så har våra vyer för mänskligheten vidgats. Vi har blivit mer öppna för andra människor och ser världen ur flera perspektiv. Det är sällan man drar sig för att gå till lektioner då man alltid möts av flera leenden från klasskompisar och trevliga lärare.

Ett arbete om rasism och främlingsfientlighet vi skrev under vårt andra år på gymnasiet bidrog starkt till denna öppna syn. Vi arbetade med detta ämne större delen av året och lärde oss under tiden att samarbeta och hjälpa varandra för att uppnå bättre resultat i både betyg och det sociala. Detta har lett till att vi har starkare sammanhållning än många andra klasser och alla vågar yttra sig inför varandra. Detta blev som en bonuseffekt som ingen av oss, vare sig lärare eller elev, väntat sig.

Det som vi även vill visa är att bra lektioner speglar verkligheten. Det är inte längre ämnen man läser, det är kurser. Kurser som lär ut saker man har nytta av i verkliga livet. Inte kunna alla länder i Afrika eller ”Vad tror muslimerna på?”. Arbetena är utformade på ett sätt som känns meningsfulla och det gör dem intressanta, exempelvis vårt rasismarbete.

Vad blir det av oss då? Man tror kanske vi kommer att bli någon form av samhällsvetare, sitta i EU-parlamentet eller något liknande. Njaa, en av oss kommer att bli butikschef, en annan planerar att jobba inom media och en tredje har tankar kring att bli psykolog. Att ha läst samhällsprogrammet har ju ändå varit meningsfullt eftersom det är gett oss breda kunskaper om människor och samhällen.

Text: Matilda Mållberg, Lovisa Algovik & David Sjöblom, SP09b
Foto: Ashraf Isa MP09


 


Stina Winge, Felicia Koffed och Didrik Westerholm

Samhällsvetenskapsprogrammet, något för dig?

Det finns mycket här i världen som man kan tycka är fel. Barn svälter på Afrikas horn, krig rasar på nästan alla kontinenter, politiker fuskar och fifflar, miljön hotas av hur vi lever våra liv och vi blir fler och fler på jorden som skall hålla sig mätta och varma. Det finns många svåra frågor som skulle behöva svar. Men allt är inte nattsvart och stora framsteg görs. Den extrema fattigdomen har minskat med en tredjedel på 30 år, barnadödligheten sjunker och allt fler får rent vatten, elektricitet och utbildning.

Om du vill lära dig mer om vad som ligger bakom situationen i världen, Sverige och Västervik och om du vill veta hur man skulle kunna lösa olika samhällsproblem så är Samhällsvetenskapsprogrammet något för dig. Här får du möjlighet att utveckla kunskaper om samhället men också om dig själv. Du kan också lära dig hur du kan få inflytande över ditt liv och samhället genom att öva dig i självständighet, kreativitet, initiativförmåga och problemlösning. Du får också utveckla dina språkkunskaper på programmet. Dessutom öppnas många möjligheter till intressanta och roliga utbildningar efter gymnasiet.

Samhällsvetenskap består av många delar. Ofta räknas politik, ekonomi, geografi, religion och historia upp som några av de mest grundläggande delarna. Om detta är ämnen som intresserar dig så är inriktningen Samhällsvetenskap den som fördjupar dessa ämnen mest.

Är det så att vi själva bestämmer vad vi ska tycka om och vilka vi ska umgås med. Ja, vi vill ju gärna tro det. Men det finns många olika saker som påverkar våra beteenden och värderingar, till exempel våra föräldrar, vår kultur, reklam och så vidare. På inriktningen beteendevetenskap läser du kurser i psykologi, sociologi och ledarskap.

Text: Mattias Darlin och Daniel Idlund
Lärare på samhällsprogrammet


Låt debatten börja !


Måns Dahlberg och Richard Thellman under en debatt.


Samhällsprogrammet tar Europeiskt ungdomsparlament på stort allvar.
En elev läser in sitt tal för femte gången, en annan rättar till sin kavaj med smått darrande händer och en tredje förbereder sig för att öppna mötet. Samhällsprogrammet ska ha rollspel som EU-parlamentariker. Genom det här arbetet får eleverna en inblick i hur politiken fungerar i verkligheten.

Klassen är indelad i grupper med en ledare i varje. De har alla fördjupat sig i ett ämne och varje grupp fick skriva en resolution (lösningsförslag), ett attacktal mot en annan grupp samt ett försvarstal. De ämnen som tas upp är miljö, utbildning, asyl och invandring

Rollspelet äger rum i rådhuset i Västervik. Stadens lokala politiker lyser upp med sin närvaro och ger en stämning som får alla elever att känna att det är på riktigt. Det börjar med att den utsedda ordföranden i klassen öppnar mötet och en av de lokala politikerna håller ett inledande tal för att inspirera eleverna. Det är då det roliga börjar.

En av grupperna börjar med att redovisa sin resolution och de andra grupperna får därefter motargumentera med hjälp av sina attacktal. Den första gruppen får lite tid att försvara sig innan ordföranden startar den öppna debatten. Då kan alla säga sina egna åsikter och debatten blir oftast livlig med många känslor inblandade.
Därefter får eleverna slutligen rösta om de var för eller emot förslaget.

– När vi var klara tror jag faktiskt att hela klassen var lite lättad. Det var väldigt kul och lärorikt, men ändå skönt att nervositeten släppte. Man fick en inblick i parlamentets arbete vilket kan vara en bra erfarenhet inför livet då många samhällselever kanske har just detta som mål, säger Malin Bergsten som gick SP07A på Västerviks Gymnasium.

Text: Lotta Angantyr och Emelie Thörn
Foto: Arkivbilder